مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان برای اولین‌بار موفق به شناسایی دنباله‌اری شده‌اند که در حین حرکت از خود الکل و قند به جا می‌گذارد.

دنباله‌دار

براساس گزارش تايم، وجود الكل و قند گليكولالهيد و 19 مولكول ارگانيك ديگر در دنباله‌دار لاوجوي مي‌تواند مدركي ديگر در پشتيباني از اين نظريه باشد كه دنباله‌دارها مواد مورد نياز براي ظهور حيات روز زمين را به اين سياره منتقل ساخته‌اند. به گفته نيكلاس بيور از رصد‌خانه پاريس در فرانسه،‌ اين دنباله‌دار در اوج فعاليت‌هاي خود در هر ثانيه مقادير قابل توجهي الكل از خود ايجاد مي‌كند.

لاوجوي كه اولين‌بار در سال 2014 رصد شده‌است،‌ در 30 ژانويه سال جاري از نزديك‌ترين فاصله‌اش از سياره زمين عبور كرد و حرارت ناشي از اين عبور نزديك منجر به ايجاد چندين ابر گازي در مناطق اطراف شده و در عين حال مولكول‌هاي آب با سرعت 18 تن در ثانيه از اين دنباله‌دار آزاد مي‌شدند.

بيور و همكارانش توانستند تركيبات ابرهاي گازي ايجاد شده را با استفاده از راديوتلسكوپ‌ ولتا در اسپانيا تعيين كنند. نقش خورشيد در اين كشف تنها گرم‌كردن سطح دنباله‌دار براي آزاد‌سازي تركيبات شيميايي از آن نبوده‌است، نحوه تعامل نور خورشيد با مولكول‌هاي موجود در اتمسفر دنباله‌دار باعث درخشش آنها در فركانس‌هايي ويژه از امواج ماكروويو مي‌شود و اين درخشش‌هاي ماكروويو هستند كه ردپاي تركيبات مولكولي ويژه را آشكار كرده و به دانشمندان امكان شناسايي آنها را مي‌دهند.

دنباله‌دارها كه گفته مي‌شود بقاياي منجمد فرايند شكل‌گيري سامانه خورشيدي درحدود 4.6 ميليارد سال پيش بوده‌اند، منابعي ارزشمند از اطلاعات مواد بنياديني كه در حين تولد سياره زمين وجود داشته‌اند به شمار مي‌روند. گفته مي‌شود زماني كه ابرهاي گازي به واسطه ستاره‌هاي درحال انفجار يا ابرنواخترها ايجاد شدند،‌ در تركيب با باد‌هاي ناشي از ستاره‌هاي غول‌پيكر درحال مرگ در خود متراكم و فشرده شده و به ابرهايي شديدا متراكم از مواد ستاره‌اي تبديل شدند كه تحت تاثير نيروي گرانش خود متلاشي شده و ستاره‌ها و سياره‌هاي جديد را خلق مي‌كنند. 

اين گازهاي تشكليل‌دهنده ستاره و سياره‌ها پيش از آنكه تشعشعات آنها را به انواع مختلفي از مولكول‌هاي ارگانيك تبديل كنند،‌ ذرات غبار حاوي دي‌اكسيد كربن، بخار آب و ديگر گازها را جمع‌آوري كرده و منجمد مي‌سازند. اين ذرات غبار سپس درون دنباله‌دارها و سيارك‌ها متراكم مي‌شوند.

دانشمندان براين باورند دنباله‌دارها بلافاصله پس از تولد سياره زمين به اين سياره برخورد كرده و مولكول‌هاي ارگانيك را روي سطح آن پراكنده ساخته‌است. اطلاعات جديدي كه از دنباله‌دار لاوجوي به دست آمده نيز از اين نظريه پشتيباني مي‌كند. محققان در مرحله بعدي قصد دارند منبع دقيق الكل و قند موجود در لاوجوي را تعيين كنند.

کد خبر 311558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha